torsdag 25 januari 2018

Solosåg. Jag är slagen med häpnad!

Visst har jag länge känt till dessa portabla sågverk från Logosol. Men jag har alltid antagit att de är leksaker och att blir krokiga och hackiga skitbräder och en jävla massa sågspån. Jag hade fel i allt utom sågspånet.

Rent snitt, helt jämnt och 100% parallellt med motstående sida. Planken behövde en vända per sida i rikthyveln för att vara helt perfekt.

Den stackare som händelsevis brukar kika in på denna blogg måste väl vid det här laget vara väldigt trötta på dess innehåll. Och jag måste medge att det har varit tunnsått med de seriösa båtbyggeriartiklarna på sistone. Jag kan dock trösta den trötte med att det senaste dryga halvårets evinnerliga tjat om svetsar, järnvägsräls och annat stålrelaterat snart är en saga blott. För nu är det värsta över. Bägge de dåliga sliparna är fixade. Den ene är utbytt i sin helhet med räls och vagn och allt och antages vara byggd för evigheten, den andre är hjälpligt reparerad och förhoppas hålla i åtminstone ett och ett halvt år.


Stocken läggs på ställningen, och sågen med sitt svärd vevas längs en bana. Förbluffande enkelt.

Det sista riktiga byggelementet som skall fästas på den nya (monstruösa) slipvagnen är skråna, alltså de stöttor mot vilka båtarna vilar på sin vägg upp från och ned i vattnet. Materialvalet föll på ek istället för stål, eftersom det förstnämnda är snällare mot fribord och dylikt, samt att det inte rostar.

För några år sedan så fick jag ett par stockar till skänks, och de har sedan dess legat och möglat i slänten invid varvets parkering. Mycket oansenliga. Nu kom de till heders, och kamraten Sven Holmberg kom och ställde upp sitt portabla sågverk av märket Logosol M7.


Hela grejen är gjord i aluminium. Mycket lätt, men också mycket stabilt.


Nu har jag inget annat än beröm att ösa över detta underverk! Det är så lätt att man lyfter det i sin helhet på två personer, helt utan ansträngning. Det sågar rakt och ger en otroligt plan yta. Svens variant med trefas elmotor har dessutom påfallande tyst gång (det finns rytande versioner med motorsåg på).

Och så enkel konstruktion! Genialt! Det som behövs utöver sågen är något att lyfta stockarna med, och jag har ju en traktor med frontlastare. Jag konstaterar bara detta: jag bara måste skaffa en sådan här sågjävel!

Resultatet: 2,5 meter långa bjälkar på 150x100 mm. Kraftfulla skrån mot vilka 12-tons båtar skall kunna luta tryggt. Ek är bastanta grejer!



Inga kommentarer: